CANCELLED – Maurice Steger & La Cetra

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CANCELLED – Plaisirs du Louvre

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Freundeskreis Heidelberger Frühling

CANCELLED – Anna Lucia Richter & Ensemble Claudiana

In cooperation with Universität Heidelberg

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Freundeskreis Heidelberger Frühling

CANCELLED – Pergolesi: Stabat Mater

In cooperation with

La Cetra

Founded in 1999 at the initiative of the then director of the Schola Cantorum Basiliensis, Dr. Peter Reidemeister, the name of the La Cetra Baroque Orchestra Basel is taken from Antonio Vivaldi’s violin concerto op. 9 “La Cetra” – the lyre. This is representative of the core repertoire of the orchestra, the Italian instrumental music of the 18th century. But La Cetra’s focus is not only on works for which the term “orchestra” is used for the first time – at the beginning of the 17th century with music by Claudio Monteverdi and his contemporaries – but encompasses the full spectrum of the Baroque and early Classical repertoire from Albinoni to Zelenka and of course works of Haydn, Mozart and early Beethoven.

Ensemble Correspondances

Das 2009 in Lyon gegründete Ensemble Correspondances vereint unter der Leitung des Cembalisten und Organisten Sébastien Daucé eine Gruppe von Sängern und Instrumentalisten, die sich auf die Musik des Grand Siècle spezialisiert haben. In den wenigen Jahren seit der Gründung hat sich Correspondances zu einem der führenden Ensembles für das französische Repertoire des 17. Jahrhunderts entwickelt. Als Motto hat es Baudelaires Gedanken von der Verbindung zwischen den Künsten gewählt und spielt Musik, deren Klang auch das Publikum von heute berührt. Daneben bietet es Bühnenproduktionen eher seltener und ursprünglicher Formen wie des Oratoriums und des Ballet de Cour.

Das Ensemble verfolgt zwei Ziele: den Werken bereits bekannter Komponisten neues Leben einzuhauchen und Künstler wiederzuentdecken, die heute fast vergessen sind, zu ihrer Zeit aber gefeiert und häufig aufgeführt wurden. Das Ergebnis sind neun hochgelobte Einspielungen, die mit Preisen wie Choc von Classica, ffff von Télérama, Diapason d’Or und ECHO für die beste Werk-Ersteinspielung 2016, Editor’s Choice in Gramophone, Operneinspielung des Jahres 2016 in Limelight und dem Prix de l’Académie Charles Cros ausgezeichnet wurden. All diese Einspielungen zeugen von den grundlegenden Werten des Ensembles wie auch seinem Forschergeist: bei Marc-Antoine Charpentiers „O Maria!“ (2010), „Litanies de la Vierge“ (2013), „Pastorale de Noël“, „Antiennes O de l’Avent“ (Oktober 2016),„La Descente d’Orphée aux Enfers“ (2017) wie auch in Werken von Antoine Boësset („L’Archange et le Lys“, 2011), Etienne Moulinié und seinen „Meslanges pour la Chapelle d’un Prince“ (2015), Henry du Mont auf „O Mysterium“ (2016) und Michel-Richard de Lalande in seinen „Leçons de Ténèbres“ mit Sophie Karthäuser (2015).

Perpetual Night, Lucile Richardots erste Solo-Aufnahme (2018), wurde von der nationalen und internationalen Presse gefeiert (Preis der Deutschen Schallplattenkritik, Choc of the Year Classica, Ffff de Télérama, Diapason d’Or of the Year, Diamond of Opera Magazine…).

Die herausragende Rekonstruktion der Partitur zum Le Ballet Royal de la Nuit, der drei Jahre Forschung vorausgingen, erlaubt es einem modernen Publikum, ein musikalisches Großereignis des 17. Jahrhunderts wiederzuentdecken: den beispiellosen Augenblick, der die Herrschaft des Sonnenkönigs einläutete. Nach dem Erfolg bei Kritik und Publikum des bei Harmonia Mundi erschienenen CD-Buchs („Le Concert Royal de la Nuit“, 2015) widmete sich das Ensemble 2017 erneut diesem außergewöhnlichen Schauspiel, als es das Werk im Théâtre de Caen, an der Opéra Royal de Versailles und der Opéra de Dijon in einer zeitgenössischen Inszenierung von Francesca Lattuada aufführte, die auch Elemente von Zirkus und Tanz umfasste. Diese inszenierte Version wurde vor kurzem veröffentlicht: ein außergewöhnliches Box-Set, das die gesamte Musik (27 zusätzliche Tänze) und die Aufnahme der Aufführung sammelt.

Correspondances hat seinen Sitz im Théâtre de Caen und ist Partnerensemble der Oper und Schlosskapelle von Versailles und, mit Unterstützung der Stadt Lyon, der Chapelle de la Trinité.

Hauptsponsoren sind die Caisse des Dépôts und die Mécénat Musical Société Générale. Das Ensemble wird auch von der Fondation Musica Solis gefördert, einer Gruppe von Musikliebhabern, die aktiv die Erforschung, Veröffentlichung und Aufführung von Werken des 17. Jahrhunderts unterstützt. Correspondances wird vom Ministère de la Culture (DRAC Rhône-Alpes), der Region Auvergne-Rhône-Alpes und der Stadt Lyon gefördert und erhält bei Konzerten regelmäßige Unterstützung durch das Institut Français, Adami, Spedidam und FCM.

Philippe Jaroussky

Born in 1978, Philippe Jaroussky has established himself as the most admired countertenor of his generation, as confirmed by the French ‘Victoires de la Musique’ awards (‘Revelation Artiste Lyrique’ in 2004, ‘Artiste lyrique de l’année’ in 2007 and in 2010, CD of the Year 2009) and multiple Echo Klassik Awards in Germany (2005, 2008, 2011-2012 and 2015).

Jaroussky’s technique allows him the most audacious nuances and impressive pyrotechnics. He has explored a vast Baroque repertoire, from the refinement of the Italian Seicento with Monteverdi, Sances and Rossi, to the staggering brilliance of Handel and Vivaldi arias (singing more music by the latter composer than any other over the last few years). He has worked with renowned period-instrument orchestras such as L’Arpeggiata, Les Arts florissants, Ensemble Matheus, Les Musiciens du Louvre, Le Concert d’Astrée, Le Cercle de l’Harmonie and Europa Galante with conductors including Christina Pluhar, William Christie, Jean-Christophe Spinosi, Marc Minkowski, René Jacobs, Jérémie Rhorer, Emmanuelle Haïm, Jean-Claude Malgoire and Fabio Biondi. With pianist Jerôme Ducros, he has looked beyond the Baroque – to fin-de-siècle French song (the album Opium), as well as premiering contemporary vocal music composed for him by Marc-André Dalbavie (Sonnets de Louise Labé, which Jaroussky sang most recently at the 2014 Salzburg Festival).

He has been praised for performances in all the most prestigious concert halls in France (Théâtre des Champs-Elysées, Théâtre du Châtelet, Salle Pleyel, Salle Gaveau, Opéra de Lyon, Opéra de Montpellier, Opéra de Nancy, Arsenal de Metz, Théâtre de Caen) and abroad (The Barbican Centre and Southbank Cente in London, the Palais des Beaux Arts in Brussels, Grand Théâtre du Luxembourg, the Konzerthaus in Vienna, the Staatsoper and Philharmonie in Berlin, Teatro Real in Madrid, Carnegie Hall and the Lincoln Center in New York).

Philippe Jaroussky is signed exclusively to Erato and has received numerous awards for his recordings with the label. With Heroes (Vivaldi opera arias) and La Dolce Fiamma he achieved Gold disc status; his tribute to Carestini (with le Concert d’Astrée and Emmanuelle Haim) won CD of the year at the Victoires de la Musique and the Midem Classical Awards in 2009; his Stabat Mater with soprano Julia Lezhneva and I Barocchisti picked up the 2014 International Classical Music Awards for best Baroque Vocal Album and Best Opera Album. Of the 2013 release Farinelli: Porpora Arias, Gramophone wrote: “Jaroussky’s rapid passagework in quick heroic arias is precise…but the outstanding moments are slow arias that could have been tailor-made for Jaroussky’s sweetly graceful melodic singing”.

In recent years he has collaborated with singers including Cecilia Bartoli and Nathalie Stutzmann, as well as singing with and directing the Ensemble Artaserse, the Baroque orchestra he founded in 2002. The group takes its name from the Vinci opera Artaserse, which Jaroussky revived in its spectacular modern-day permiere as one of five exceptional countertenors in the cast.

Ensemble Artaserse

In 2002, after long collaboration in the most prestigious baroque ensembles in France and Europe, several musicians decided to form the Ensemble Artaserse. Those friends were Christine Plubeau (viola da gamba), Claire Antonini (theorbe), Yoko Nakamura (harpsichord and organ) and, of course, Philippe Jaroussky (counter-tenor). They gave in october 2002 a first and highly-acclaimed concert in the Theatre du Palais-Royal in Paris, with the Musiche a voce sola by the Italian composer Benedetto Ferrari. This music was immediately recorded and released by the French label Ambroisie, receiving then very prestigious awards (Diapason-decouverte by the magazine Diapason, 10 de Classica-Repertoire, Timbre de diamant by the magazine Opera International etc.).

With this ability to adapt to numerous repertoires including music by Antonio Vivaldi, George Friedric Handel, Claudio Monteverdi and Francesco Cavalli, the ensemble performed progressively in the most famous venues and festivals in France, such as the Festivals of Ambronay, Sablé, Pontoise, Saint-Michel-en-Thiérache, Festival de Musique Ancienne de Lyon, Salle Gaveau, the Auditorium du Louvre and the Théatre du Chatelet in Paris, the Château de Versailles, the Bordeaux Opera, the Nancy Opera etc.

Abroad, Ensemble Artaserse have been invited to perform in the Palais des Beaux Arts in Brussels, in the Escurial in Madrid, the Palau de la Musica in Valencia or the Festival of Santiago de Compostelles (Spain), the Festival of the Azores (Portugal), the Prague Festival of ancien music, the South Bank Center and the Barbican Center in London, the Elbphilharmonie Hamburg, the Berliner Philharmonie, Prinzregententheater in Munich, and the Philharmonie Hall in Krakow (Poland)etc.

The ensemble’s discography includes Benedetto Ferrari’s Musiche a voce sola (Ambroisie-Naïve) and two very acclaimed albums for Virgin Classics: Virtuoso cantatas by Vivaldi and “Beata Vergine” with 17th century Italian music devoted to the Virgin Mary (Timbre de Platine of Opera International etc).

In 2010/2011, Ensemble Artaserse made their debuts at the Theatre des Champs-Elysees with Philippe Jaroussky and Andreas Scholl. They have performed also in Barbican of London and in Bozar in Brussels. A very important tour took place in June 2010 (Stockholm in Sweden, the Festivals of Haut-Jura, Saint-Michel, Angers, Froville and Nantes). In July 2011, the ensemble had a tour in Germany with Philippe Jaroussky for the first time.

In autumn 2014, Philippe Jaroussky was on tour with ensemble Artaserse because of the release of his new CD devoted to Vivaldi Motets. For the first time, Philippe Jaroussky and Artaserse were in South America (Sao Paulo, Buenos Aires, Montevideo, Lima, and Mexico). They also performed in Europe in Paris, Lyon, Valencia, Barcelona, Madrid, London, and Berlin.

Highlights of last season were the tour “Idolo Mio” in June 2017, in which the ensemble, together with countertenor Philippe Jaroussky and the mezzo-soprano Cecilia Bartoli, devoted themselves to secular vocal music of Monteverdi, as well as the tour with countertenor Philippe Jaroussky and a Handel program.

In the season 2018/2019, Ensemble Artaserse tours again with Philippe Jaroussky and a program including Cavalli and Monteverdi across Europe. In Germany, they will perform with this program in Berlin, Hamburg, Hannover, Munich, Essen, Rheingau, Neumarkt and Bad Kissingen.

Special Concert | Avi Avital & The Knights

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Freundeskreis Heidelberger Frühling

Israel in Egypt

»Encore« Jörg Tröger talks to Vaclav Luks (Ballsaal, Stadthalle)

We thank Dr. Andreas Dienerowitz